mandag den 1. april 2013

Maltboller med mørk chokolade

Disse boller er egen kreation.... Jeg blev inspireret af en artikel om Luxusbag fra et dulleblad. Jeg ændrede det lidt så det passer til min gane.


Gir 10-12 boller:
  • 1 tsk. fint salt
  • 3 spsk. sirup
  • 50 g. gær
  • 4 dl. lunkent vand
  • 1 spsk. maltmel
  • 50 g. smeltet smør
  • 100 g. grahamsmel
  • 650 g. hvedemel
  • 100 g. mørk chokolade

How 2:
  1. Opløs gæret i lidt af den lund vand
  2. Tilsæt resten af vandet, sirup, salt, maltmel, grahamsmel og smeltet smør og pisk det sammen
  3. Tilsæt hvedemel lidt af gangen og ælt dejen til den er blød, glat og ikke klistret
  4. Hak chokoladen og tilsæt det i dejen til sidst
  5. Lad dejen hæve et lunt sted i ca. 45 min. overdækket
  6. Slå dejen ned og form 10-12 boller og lad dem efterhæve på en bageplade med bagepapir i ca. 20 min. i mens ovnen blir varm
  7. Bag bollerne i ovnen ved ca. 200 grader i ca. 20 minutter
  8. Nyd bollerne lune med smør på
NB: Ønsker man en mørk bolle, så pensl det med vand før det bages

Ingen kommentarer:

Send en kommentar