mandag den 21. maj 2012

PiP GAK-GAK boller

Navnet er faktisk ret selv forklarende. PIP: Der er fuglefrø og kerner i og GAK-GAK: Fordi dette er min mands kommentarer når jeg viser ham dem "Du er gak-gak hvis du tror jeg spiser dem der" ;o)


Ingredienser:
  • 5 dl lunken vand
  • 50 g. gær
  • 1 dl sukker
  • 1 tsk. Groft salt
  • 1 æg
  • 1½ dl. 5 korns blanding
  • 1 dl græskarkerner
  • 900-1000 g. alm. Hvedemel

How 2:
  1. Tag 1 dl. vand og opløs gæren deri
  2. Tilsæt resten af det lunken vand
  3. Tilsæt sukker, salg, æg 5 korns blanding og græskarkerner
  4. Kom melet i lidt efter lidt.
  5. Når dejen ikke længere er klistret og klæbrig, stop da med at tilføj mel.
  6. Det hele æltes rigtigt godt igennem på bordet, til sidst
  7. Lad dejen hæve i 30 min. dækket med et viskestykke
  8. Slå dejen ned og form 12-15 store boller
  9. Lad dem efterhæve lunt i ca. 30 min. Til de er hævet til dobbelt størrelse. De hæver sammen.
  10. Pensle dem med æg og kom birkes eller sesamfrø på.
  11. Bag dem i ca. 15 min. Ved 200 grader.
  12. Lad dem køle lidt af, og spis dem lune med smør på.
Tip: Lav dejen i skålen til køkkenmaskinen. Så kan man sætte dejkrogen på, og dejen er mikses sammen i løbet af 2 minutter. Så skal dejen bare tages ud på bordet og æltes igennem før dem hæver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar