mandag den 15. august 2011

Chokolade Mikro kage

Denne opskrift er 20 år gammel og stammer fra da mine forældre kom med på bølgen og købte mikrobølgeovn som de første af vennerne. Der fulgte selvfølgelig en helt opskriftsbog med. Fra den har vi i alle 20 år brugt følgende opskrift. I folkeskolen gik jeg hjem i det store spisefrikvarter og bagte denne til klassenstime. Det tog mig 15 min. fra det første æg var klækket til kagen var færdig bagt. Prøv selv.

(På billedet er der bage 2 stk. Kønne er de ikke, men de smager godt)


  • 2 æg
  • 1½ dl. sukker
  • 2 dl. mel
  • 1 tsk. bagepulver
  • ½-2/3 dl. kakao
  • 1 Spsk. vaniljesukker
  • ½ dl mælk 
  • 75 g. smør

How 2:
  1. Æg og sukker piskes sammen
  2. Mel, bagepulver, vaniljesukker og kakao sigtes i blandingen
  3. Mælk og smeltet smør kommes i til sidst
  4. Kagemassen kommes i formen
  5. Gi kagen 3-5 min. på halv styrke
  6. Gi kagen 3-5 min. på fyld styrke
  7. Man kan se kagen hæver ved fyld styrke, og når der ikke er mere vådt på toppen er kagen færdig.

NB: Den bliver fantastisk. Let og luftig, smelter på tungen.
Når kagen er varm, bliver det fantastisk at komme glasur (flormelis, kakao og vand) på. Så smelter glasuren ind i kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar