tirsdag den 4. december 2012

Jordskokkesuppe med rødspættefile

I fredags var jeg til julefrokost og jordskokkesuppe var en af forretterne.
Den var ganskevist pyntet med ristede hasselnødder og en kammusling. Æbler var der dog. Jeg (der har været begravet under en stor sten) har aldrig fået jordskokkesuppe før, men var så begejstret over det, at jeg besluttede at DET skulle jeg lave selv. Det blev så i dag.


Jeg brugte:
  • 350 g. skrællet jordskokker
  • 400 g. skrællet kartofler
  • 1 løg
  • 2 fed hvidløg
  • 1 tsk. tørret timian
  • 1 spsk. æbleeddike
  • ½ tern grønsagsboullion
  • 7½ dl. vand
  • 1 dl. piskefløde

Tilbehør:
  • 4 rødspættefiler
  • 1 æble
  • 2 spsk acaciehonning
  • citron saft
  • 1 pakke bacontern
How 2:
  1. Start med at skræl jordskokker og kartofler (det kan godt tage sin tid)
  2. Skræl løg og hvidløg, og hak det i grove tern og steg det i en gryde med lidt neutralt olie
  3. Tilsæt kartofler og jordskokkerne og steg dem med i ca. 5 minutter (de skal ikke tage farve), tilsæt eddiken og lad den "stege" af.
  4. Tilsæt krydderi, vand og boullion, og lad det koge kørt i ca. 15 minutter
  5. Når grønsagerne er mører og purer det hele med stavblenderen til det er lindt og lækkert.
  6. Tilsæt fløden og smag til med salt og peder
  7. Ønskes en mere flydende suppe, så tilsæt mere vand eller fløde
Tilbehør:

Rødspættefilere:
  • Rul filerne og Steg dem i ovnen i ca. 15 min ved 175 grader

Æbler:
  • Skær æblet i tern og vend dem i honning og citronsaft
Anret:
  • I en dyb tallerken kom i mindten en forhøjning af æbletern og placer fisken på toppen.
  • Kom suppen rundt om og strø den sprødstegte bacon og ekstra æbletern rundom.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar