lørdag den 25. juni 2011

Kuvertbrød

Når man skal lave en lille, lækker forret (som jeg skal i morgen), er det godt med lidt kuvertbrød.
Jeg gider selvfølgelig ikke købe et ligegyldigt miniflute, men jeg vil lave mit eget lille kuvertbrød i mini. :o)
Derfor eksperimenterede jeg og kom frem med dette.


28-30 små boller:
  • 2 dl. lunkent mælk
  • 25 g. gær
  • 1 spsk. sukker
  • 1 tsk. groft salt
  • ½ dl olie
  • ca. 5 dl. hvedemel

  1. Opløs gæren i den lunkne mælk og tilsæt resten af ingredienserne (hold lidt af melet tilbage)
  2. I en røremaskine, kør dejen i ca 5 min. tilsæt det sidste mel hvis dejen er for klistret (hold øje med gluttentrådene i dejen). Dejen vil være lidt klistet.
  3. Smør en skål med olie og kom dejen deri. Sørg for at hele dejklumpen er dækket med olie. Dæk den med film og sæt den til hævning i mindst 30 min. Gerne 60 min. på et lunt sted.
  4. Slå dejen ned og med hjælp af en ske, form lige store boller (1 spsk.) og rul dem i hænderne til de er fine. (Dejen vil være olieret, men ikke klistret fordi den var rullet i olie, før den hævede.) Man kan evt. sætte bollerne til hævning i metal muffinsforme, så får man så fine runde boller.
  5. De skal nu efterhæve lunt imens ovnen blir god varm.
  6. Bollerne bages i 5-7 min. ved 200 grader, til de er let gyldne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar