fredag den 17. juni 2011

Rabarber & jordbærkage

Denne kage er også min egen opskrift. Den er opstået fordi jeg altid får skrabet en masse rabarber til mig fra svigermor hver forår og sammen med mine jordbær fra haven, måtte jeg kombinere det jeg synes er helt fantastisk; rabarber, jordbær og hvedesnask ;o)


  • 750 g. rabarber i grove stykket
  • 500 g. jordbær (de store skæres lige over)
  • 1 dl rørsukker
  • 250 g. smør (koldt)
  • 250 g. hvedemel
  • 250 g. sukker
  • 1 spsk. vaniljesukker
  • 1 spsk. bagepulver
How to:
  1. Ovnen tændes på 180 grader
  2. De rensede og skåret rabarber og jordbær ligges i et ildfast fad og drysses med rørsukkeret. Lad det stå i min. 15. min.
  3. Lav en crumble: smuldre smørret i hvedemelet og bland sukkeret, vaniljesukker og bagepulver i. Der må gerne være store og små klumper smør i dejen.
  4. Kom crumbledejen ovenpå rabarberne og jordbærerne og fordel det helt ud til kanterne af fadet. Du skal IKKE mase det ned, bare ligge det ovenpå.
  5. Bag kagen i ca. 30 min. ved 180 grader, til kagen er gylden og safterne bobler op rundt om i kanterne.
Tilbehør: vaniljeis, cremefraise eller flødeskum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar